Vysoký obsah vitamínov skupiny B

Vysoký obsah vitamínov a minerálov v prírodnom pomere

Chia Semená obsahujú veľké množstvo B vitamínov ako aj kalcia. Podľa objemu, jedna lyžica semienok obsahuje 2% B-2 (riboflavin), 13 % niacínu a 29% thiamínu, a stopy ostatných vitamínov skupiny B. V približne 100 gramoch Chia, je 600 miligramov kalcia, čo keď porovnávame s mliekom, tak toto obsahuje len 120 miligramov. To je 5 násobne viac vápnika ako v mlieku! (pričom v tom dnešnom mlieku ho teda moc nie je.. ďalším dobrým zdrojom vápnika je napr. mak).

Chia tiež obsahuje bór, ktorý je potrebný pre stavbu kostí. Keďže naša pôda je už značne vyčerpaná jednoducho sa nám nedostáva potrebné množstvo bóru a preto je potrebné ho dopĺňať z rôznych ďalších zdrojov. Bór  je dôležitý pri metabolizme (spracovaní) kalcia, magnézia, mangánu a fosforu v kostiach a taktiež pre rast svalov. Bór  môže aj zvyšovať hodnoty prírodného estrogénu. Okrem spomenutých vitamínov a minerálov Chia obsahuje aj potázium, zinok a meď.

Čo je ale veľkou výhodou týchto semienok,  že telo ich veľmi ľahko trávi. Vonkajší obal semienka ja bohatý na tzv. mucilloidovú rozpustnú vlákninu (Chia obsahuje 5% rozpustnej vlákniny) a absorbuje vodu až do 12 a viac násobku svojej váhy. Keď sa zmieša s vodou alebo so žalúdočnými šťavami, vytvoria semienka gel, ktorý je fyzickou bariérou medzi uhľohydrátmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich štiepia. Uhľohydráty sa potom trávia tak, že sa menia na glukózu (krvný cukor) vo veľmi ladnom a pomalom tempe. Pri tomto procese tak nie je potrebný žiadny inzulín, ktorý by mal znižovať krvný cukor v dôsledku bežného zvýšenia pri trávení. Vodo nasakovacia schopnosť tohto Chia gelu, tiež pomáha v hydratácii tela (snaží sa udržiavať vyplavovanie vody z tela smerom von) a tiež v udržovaní elektrolytickej rovnováhy.

pokračovať na stránku 5x viac vápnika ako v mlieku >>

© Copyright 2019 Del Nicky, použité obrázky sú ilustračné
www.zelenepotraviny.delnicky.sk